Advies nodig?0575 501 539

Vorige

Oplooprem

Oplooprem

Bent u op zoek naar een nieuwe Knott oplooprem, Alko oplooprem, BPW oplooprem of een WAP oplooprem HB aanhangeronderdelenshop heeft een ruime keuze aan oploopremmen.

Werking Oplooprem
De oplooprem van een aanhangwagen is enkel te vinden op geremde aanhangwagens. De oplooprem kan als bedieningsapparaat van het remsysteem gezien worden. Door het afremmen van het trekkende voertuig wordt aan het koppelpunt een disselkracht opgewekt, waardoor de oplooprem in werking komt. De eerste druk wordt opgevangen door de oploopdemper, die ervoor zorgt dat de aanhangwagen gelijkmatig afremt. De trekstang, die om de demper gemonteerd is, wordt tegen de remmende werking in naar achteren geduwd en oefent een kracht uit op de overbrengshevel. Deze hevel zorgt ervoor dat de duwende kracht omgezet wordt in een trekkende kracht. Via de remstang en de remkabels wordt deze trekkende kracht een remmende kracht van de wielrem, waardoor wielen geremd worden.

Achteruitrijden
Waar oploopremmen vroeger voorzien waren van een hevel om de beweging van de trekstang te blokkeren, is dit al sinds de jaren 90 niet meer het geval. Tegenwoordig worden alle oploopremmen geleverd zonder hevel. Dit omdat alle assen sinds die tijd zijn voorzien van een achteruitrij automaat. Deze automaat zorgt er voor dat bij achteruitrijden de wielen niet zullen blokkeren. In de praktijk kan het soms een probleem zijn om een oude oplooprem te vervangen als deze is voorzien van een hevel. Nieuw zijn deze oploopremmen namelijk niet meer te krijgen. Een optie is dan om zowel oplooprem als as(sen) te vervangen door een modern exemplaar. Het is overigens niet zo dat de achteruitrijautomaat op de as altijd ontbreekt als er een hevel op de oplooprem zit. Gedurende een aantal jaren zijn er oplooprem-as combinaties geleverd met zowel de hevel als de automaat.

Oploopremdemper vernieuwen
Een slijtage onderdeel van de oplooprem is de oploopdemper (ook wel stootdemper genoemd), die zich bevindt in het schuifstuk van de oplooprem. Een slechte of versleten demper verraad zich tijdens het rijden door een bonkende aanhangwagen of caravan achter de auto tijdens het remmen. Afhankelijk van de massa van de aanhangwagen of caravan, zijn er verschillende dempers leverbaar. Hoe groter de massa van de aanhangwagen, hoe groter de dempende factor moet zijn.

Glijlagerbussen
De trekstang die in de oplooprem zit, gaat door een glijlagerbus set heen. Deze set zorgt ervoor dat de trekstang op zijn plek blijft. Wanneer er verticale speling tussen de trekstang en de oplooprem zit, is de kans groot dat de glijlagerbussen kapot zijn. Dit is te controleren door van een afgekoppelde aanhangwagen de koppeling omhoog te tillen. Hier is altijd wel een beetje speling mogelijk, echter mag dit niet teveel zijn.
Bij het vervangen van de glijlagerbussen, is het meestal nodig om deze uit te honen. Een nieuwe set glijlagerbussen passen vaak net niet direct om de trekstang, waardoor de binnendiameter handmatig wat groter gemaakt moet worden.

Trekstang
De trekstang (oploopbuis) is de stang waar de koppeling aan gemonteerd is met 2 bouten, in de trekstang zit de oploopremdemper gemonteerd.
Let op als u de kogelkoppeling vernieuwd, dat u de oploopremdemper altijd op de plaats wordt gehouden door de tweede bout van de koppeling.

Stofhoes
Stofhoezen zijn er in vele soorten en maten, de stofhoes zorgt er voor dat de trekstang schoon blijft en niet vastroest in de glijlagers.
Alle bekende merken stofhoezen hebben op voorraad, zoals ALKO stofhoes, BPW stofhoes, Knott Stofhoes WAP stofhoes en de Grummer stofhoes.

Kogelkoppeling geremd en ongeremd

Onze aanbiedingen